úterý 11. září 2012

Jak se učí v Dánsku Vol. I

Tak už je to zase skoro týden, co jsem nic nepsal. Důvod je prozaický, nebyl moc čas. Je to docela náročné, zvykat si na úplně nový učební systém, než jaký znám z Čech. V Dánsku strávíte mnohem méně času ve škole, ale o to více v knihovně při samostudiu a přípravu na přednášky. Já budu mít tenhle semestr celkem 3 kurzy (ano, pokud porovnáme s VŠE, je to velmi málo). Budu chodit na International Business Strategy, International Political Economy, Fundamentals of International Economic Law a dále na speciální projektový seminář v závěrečné části semestru, který je poměrně intenzivní a asi zabere hodně času. Hodiny probíhají také úplně jinak, než jak je zvykem v Čechách. Předpokládá se, že na ně student přijde připraven, a přečte si, co bylo zadáno (většinou tak 50-100 stran). Učitelův vlastní výklad pak zabírá jen část hodiny. Zbytek je věnován diskusi o přečtených článcích,klíčových aktuálních tématech nebo skupinové práci, která se na závěr hodiny prezentuje. Dost odlišné od Čech, nemyslíte? Nějaký čas mi asi potrvá, než se se vším srovnám a začnu se lépe orientovat v tom, jaké a kolik poznámek si dělat a podobně. Snad to budu zvládat. Oproti většině spolužáků mám totiž i lehký deficit v angličtině. Kdo má zkušenost, jak skvěle anglicky mluví Dánové, Nizozemci, Norové, Finové, tak mi asi dá za pravdu. Běžné čtení, mě asi stojí víc času než výše zmíněné spolužáky nemluvě o tom, jak jsou na tom rodilí mluvčí - Britové, Američané, Kanaďané a Australané, kteří tu se mnou také studují. No, budu se muset bezesporu snažit ... Na našem oboru jsem jediný Čech. Vůbec nás je tady málo z východní Evropy. Kromě mě je tu ještě Polka, Maďar, Ukrajinec a Bulhar. A to je všechno. Zbytek třídy tvoří lidé z všech částí světa, které si jen dovedete představit. Nejvíce tedy z Evropy, ale třeba i z arabských zemí, Afghánistánu, Etiopie, Namibie a tak dále a tak dále. Je to vskutku pořádný národnostní kotel. Hodně inspirativní. Můžeme se mezi sebou dělit o zkušenosti, které máme z našich zemí a kultur. Tohle mezinárodní prostředí je pro náš obor hodně typické.
Další událostí, která mě hodně zasáhla byla párty na zahájení nového semestru. Konala se přímo ve škole. Celá se na jeden večer proměnila v místo plné barů, různých DJs a tanečních parketů. Nebylo tam k hnutí, opravdu velkolepá akce, kterou by asi v Čechách nikdy nikdo nedovolil.
Svůj první volný víkend jsem pak kromě obligátního čtení věnoval taky projížďce po okolí mého bytu. Chtěl jsem si užít jednoho z posledních letních dnů tady a tak jsem vyrazil na největší kodaňskou pláž na ostrově Amager, tedy vlastně tam, kde bydlím. Je to asi sen mnoha, bydlet 10 minut od pláže, ale v tomhle regionu a počasí její krásy určitě nevyniknout tak, jako někde v Karibiku. Přesto je to ale moc hezký místo. Pokusím se na web postupem času dát nějaké fotky.
Moji spolubydlíci také odjeli na dovolenou do Řecka, takže na celý týden mám byt jen pro sebe, paráda! :-)
Posledním milníkem minulého týdne byla pak moje návštěva české ambasády. Podařilo se mi domluvit si schůzku přímo se zástupcem velvyslance, který se ukázal být moc milým člověkem. Pěkně jsme si popovídali a moje návštěva by se tak třeba mohla stát základem nějaké vzájemné spolupráce. To bych moc rád.  V závěru té schůzky jsem byl dokonce představen samotnému panu velvyslanci. Tak uvidíme, bude-li z toho něco, cesty Boží vedou mnohdy roztodivnými stezkami.
Dnes začalo pršet, asi začíná typický dánský podzim. To znamená déšť, dešť, déšť. Užívejte babího léta tam na jihu.
Mějte se krásně, stay tuned.
Z.


Žádné komentáře:

Okomentovat