úterý 25. září 2012

Na kole po Kodani ... På cyklen i København

Ahoj, tak se zase po nějaké době hlásím ze severu. Už jsem vás nějak ve stručnosti seznámil se školou a jejím systémem. Další info bude následovat, podle toho, jak se školní rok bude vyvíjet. :-) Chtěl bych sem postupem času dát mnohem více fotek, ale teď v Dánsku nemám foťák a iPad nefotí nic moc. Můj mobil, který má fotoaparát na celkem slušné úrovni se ale začal extrémně rychle vybíjet, takže s ním toho taky moc nevyfotím. 13. října ale pojedu na týden do Čech a zpátky do Dánska bych si rád kromě HODNĚ teplého zimního oblečení vzal i nějaký ten foťáček, takže pak můj blog doprovodí konečně pořádný fotožurnál. :-)
Září se pomalu chýlí ke konci, začíná podzim. V Dánsku to znamená hodně častý déšť, mraky, a vítr vanoucí od moře. Alespoň o ostrově Amager, kde bydlím, to platí stoprocentně. Vítr, obzvláště v kombinaci s deštěm a jízdou na kole je obzvláště zákeřný. Přesto ale i v tom největším dešti vidíte spousty Dánů, jak si to štrádují ulicemi Kodaně na kole. Každý den v Kodani prý vyrazí na kole do ulic přes půl milionu lidí, a to už je něco. Kola jsou všude, opřená o ploty, o stromy, ve stojanech nebo prostě jen tak položená na chodníku. Nejnezvyklejší pohled pro Čecha je, když vidíte na kole pečlivě upraveného manažera v obleku či dámu v šatech a v botách s vysokými jehlovými podpatky, ještě lépe v minisukni. A nebo rodiče, jak vezou své děti do školy v kole zvaném Christiania (viz. obrázek). Člověk se ale musí v té džungli naučit jezdit. Každou chvíli na vás někdo zvoní, předjíždí zprava zleva, červená na speciálních semaforech pro cyklisty je mnohdy jen informativní a podobně. Existují taky určitá gesta, která ostatní cyklisty informují, co máte zrovna v plánu. Myslím, že něco takového lze zažít asi jedině v Kodani a Amsterdamu a každému bych doporučovat to vyzkoušet. Člověk se sice občas musí proplétat mezi chodci, auty, autobusy, ale v drtivé většině tu mají cyklisté vyhrazený speciální pruh. Je to úplně jiné, než když se o víkendu vyrazíte projet na kole v Čechách. Obzvlášť když je ráno pěkně a nad Kodaní vychází slunce, tak je to moc pěkný pohled. Vídíte až za moře do Švédska.
Já sám to mám do školy asi půl hodinky na kole, takže se docela projedu. Jezdím přes legendární zvedací most Langebro, kolem světoznámého zábavního parku Tivoli, náměstí Rådhuspladsen, hlavního nádraží a pak už do strmého kopce na Frederiksberg, kde je moje škola. Strmý kopec znamená v Dánsku asi takový výškový rozdíl, jako máte mezi spodní a vrchní částí Václavského náměstí, takže opravdová vrcholová prémie! :-) No, alespoň svaly nezahálí, když trávím tolik času v knihovně. Uvidíme, jak nadšený cyklista budu, až začne zima, déšť a studený vítr. Moje kolo navíc disponuje poměrně dost tvrdým sedlem, takže moje zadnice, nezvyklá na každodenní šlapání, už mě po tom měsíci docela dost pobolívá, abych k vám byl upřímný! :-) Navíc jsem chtěl vypadat jako Dán, a tak jsem si při jedné ranní vyjížďce do školy zapnul iPod, volume up, hudba nahlas do uší. Jenže se mi sluchátka zapletla do kola a tak můj originální Apple výrobek utrpěl velmi vážné, skoro až smrtelné poškození. To sum up, můžu být rád, že funguje alespoň jedno sluchátko, jelikož to druhé skončilo rozšmelcované v ozubeném kole. IPad to ale přežil! Sláva!! No, musím počítat s oběťmi.
V Čechách se tento týden slaví svátek Sv. Václava. Ve čtvrtek tak česká ambasáda pořádá setkání Čechů žijících v Kodani spojené s promítáním filmu, tak tam vyrazím. Už přijali moji registraci, takže suit up a hurá na diplomatickou půdu. Svým způsobem se tak zase vrátím do Čech, neboť půda pod velvyslanectvím nepodléhá dánské jurisdikci a je tak vlastně takovým malým českým územím.
Musím se taky pochlubit, dnes jsem si uvařil docela dobré jídlo. Vepřové s rýží a smetanovo-pepřovou omáčkou. Jinak ale probíhá dieta s názvem self cattered ubytování(promiň Helčo, tohle jsem si musel vypůjčit). No jsem zvědav, až se doma zvážím. :-D Moje dnešní praní taky probíhalo dost svérázným způsobem! Přátelé, vám, kterým ještě doma vaří a pere maminka nebo tatínek, važte si toho! :-)
Mějte se v Čechách pěkně, užívejte si hezkého počasí. :-) Zase se přihlásím.



Mange hilsner fra København!

1 komentář:

  1. Ahoj :) Plně s tebou soucítím, protože počasí tady nejlépe připomíná hurikán, plus právě s tím deštěm je to fakt docela síla. No a moje včerejší praní mi asi ponechá post-traumatický šok na kompletní zbytek života... :P

    OdpovědětVymazat