sobota 16. července 2011

Severní Sjæland (Nordsjæland)

Ahoj, tak tu máme další večer a s ním i pravidelný příspěvek na mém novám blogu :-D Dnes bude ale trochu speciální, protože jsme dneska vyrazili na výlet po severní části ostrova Sjæland.
Ráno v 9 hodin už na nás čekaly před školou 2 autobusy, jeden s výkladem v angličtině od Kristofa a druhy s výkladem v dánštině, který vzal na svá bedra Nikolaj. Já jsem nakonec nastoupil do dánského autobusu, abych zůstal věren svému úsilí naučit se tuhle podivnou směs samohlásek a souhlásek, které se ještě navíc v mnoha případech ani nevyslovují. První zastávkou bylo Gileleje. Poslední opravdu rybářská vesnice v Dánsku. Začali jsme prohlídkou kostela, kde za války schovávali Židy a tajně je přepravovali na rybářských loďkách do neutrálního Švédska. Podařilo se tak zachránit více než 90% dánských Židů. Zaujalo mě, že v každém dánském kostele visí u stropu modely lodí směřující přídí k oltáři. Má to prý symbolizovat těžkou cestu lidského života do ráje. No, zajímavé. Potom přišel na řadu kouzelný přístav plný rybářských loděk a pláž s nádherným výhledem na moře i na protější švédské pobřeží. Moc pěkné místo.
Dál jsme pokračovali k muzeu Rudolpha Tegnera, dánského sochaře. Musím říct, že jeho díla mi zrovna moc neříkala, a tak jsem spíš ocenil to, jak bylo muzeum zasazeno do přírody. Všude kolem se rozprostíralo vřesoviště.
Potom následoval vrchol celého dne. Přijeli jsme do města Hillerød, kde se nachází královský zámek Frederiksbjærk. Bylo to něco nádherného, krásná stavba s ještě úžasnějším jezerem a parkem kolem. Moc se mi tam líbilo, uvnitř byla i expozice moderního umění s několika obrazy namalovanými dánským režisérem Larsem von Trierem. V souvenir shopu jsem si nakoupil i některé materiální vzpomínky na Dánsko. Tak tohle byla opravdu nádhera.
Poslední zastávku jsme uskutečnili v Lousianě - světoznámém muzeu moderního umění, které je přirovnáváno ke Guggenheimu v New Yorku nebo Bilbau. Shodou okolností jsem v Bilbau byl ani ne před měsícem, tak můžu porovnávat. Na Lousianě jsem ocenil hlavně to, jak je naprosto úžasně zasazená do přírody. Velká část exponátů je venku, a lidé mohou chodit mezi nimi, posedávat, polehávat na trávě kolem a nebo se jen tak dívat na moře. Nejvíc se mi líbila výstava obrazů, které byly namalovány na iPadu, to bylo fakt super.

Domů jsme dorazili pekelně utahaní a po večeři a hovoru s Majdou na Skypu mě zachvátila únava a tak jsem se zmohl už jen na část domácího úkolu. Zbytek dodělám zítra. Mám volnou neděli.
Mějte se tam na jihu krásně.

Žádné komentáře:

Okomentovat