středa 20. července 2011

Ulice Kodaně (Københavns gaden)

Dobrý večer přeju, tak jsem tu opět se skromnou rekapitulací mého dnešního dne. Na dnešek byla naplánovaná exkurze do hlavního města Dánska, do Kodaně. Vyrazili jsme asi v půl deváté ráno a nabrali směr jih. Jeli jsme podél naprosto úchvatného východního pobřeží Sjælandu, které po ránu vypadá jako vystřižené z filmu. První zastávka byla u Grungtvikova kostela, pro mě jako pro Čecha byl hodně nezvyklý. Samozřejmě opět nemohl chybět nádherný model lodi, směřující přídí k oltáři.
Dál nás čekala malá okružní jízda po centru Kodaně po místech, která jsme si pak odpoledne stejně prošli, až jsme skončili v přístavu, kde jsem nasedli na malou loďku, která nás provezla po kanálech v centru Kodaně. Bylo to jiné, než normální vyjížďka, kterou si jako turisté zaplatíte. Projížděli jsme i po místech s moderní architekturou, kam běžné turistické lodě nejezdí. Průvodce nám navíc dělal Kristof, takže jsme se dozvěděli skutečně všechno. Kodaň je zvláštní směsicí tradiční a moderní architektury, které se ovšem navzájem nijak netlučou. Zajímavým příkladem byly obytné domy na břehu moře, vytvořené z bývalých sil na obilí. Po asi hodinové plavbě jsme skončili v centru před budovou parlamentu. Před námi bylo celé volné odpoledne.
Připojil jsem se ještě s jednou Polkou k Francouzům, čehož jsem později litoval, protože skoro pořád mezi sebou mluvili francouzsky, ačkoliv anglicky umí celkem obstojně. Nechápu, že jim nikdo doma neřekl, že to je celkem neslušná věc. No to je fuk, nevadí. Ve středu jsou některá muzea v Kodani zadarmo, a tak jsme vyrazili přímo do Dánského národního muzea, kde byla zrovna výstava o Dánsku od pravěku po současnost. Nestihli jsme ji celou, ale obzvlášť část o dvacátém století se mi moc líbila. Pak jsme se vydali do Christianie. Pro ty, co přesně nevědí, o co se jedná, bych připomenul, že jde o čtvrť Kodaně, ve které byly dříve vojenské budovy. V šedesátých letech ale nepoužívané budovy zabrala skupinka mladých studentů a vytvořili unikátní stát ve státě. Po nekonečných tahanicích i násilí je v současné době Christiania nezávislá na Kodani, ale komunikuje přímo s vládou. Koho to zajímá, doporučuju si o tom někde něco najít, stojí to za to. V Christianii mají své vlastní peníze, vlajku atd. A hlavní věc, proč je tak proslulá je to, že se tam volně prodává marihuana, hašiš a další měkké drogy za dost výhodné ceny. V celé čtvrti se ale nesmí fotografovat, tak moc fotek nemám. Musím ale, říct, že jsem byl trochu zklamán, čekal jsem trochu něco jiného. Ale to je věc názoru samozřejmě.
V Christianii jsme proto až zas tak dlouho nepobyli a vydali se na cestu k soše malé mořské víly, nejznámějšímu symbolu Kodaně. Byla to docela štreka, ale vzali jsme to lodí, která tu slouží jako normální MHD přes Nyhavn, kde jsou na břehu úžasné pestrobarevné domy, takže vzniklo pár pěkných fotek. U sochy samotné bylo tolik lidí, že se mi jí podařilo vyfotit bez toho, aby u ní někdo pózoval asi až na popáté.
Vydali jsme se tedy zpět a já si po cestě dal dánskou pølse - klobásu. V Nyhavnu jsem si pak koupil velkou zmrzlinu politou čokoládou. Byla úplně skvělá, ale taky mě stála v přepočtu asi 130 českých korun :-D
Závěr odpoledne jsem strávil v souvenir shopu, kde jsem si koupil tričko, pohled a taky nějaké dárky. Čili jsem v současnosti mírně bez peněz, ale zítra si snad v bance v Helsingøru vyměním nějaká eura. Po večeři mě ještě čekal domácí úkol, esej se kterou se taky matlám doteď. 
Takže dneska super den, počasí nám vyšlo, program byl výborně připraven a navíc jsem udělal radost sobě a doufám, že až přijedu i ostatním. Jako obvykle jsem nevěděl co koupit Majdě, vybíral jsem nakonec asi mezi 5 věcmi. Tak doufám, že to , co jsem koupil jí potěší:-)

Tak se mějte fajn! Zase se ozvu.

Žádné komentáře:

Okomentovat